شرح وظایف
شرح وظایف كارشناس فناوري اطلاعات
1- وظایف عمومی کارشناس فناوری اطلاعات
2- در حوزه سخت افزار
3- در حوزه شبکه
4- در حوزه نرم افزار
5- در حوزه وب سایت
6- در حوزهHIS
7- در حوزه اتوماسیون اداری
8- در حوزه اینترنت
9- در حوزه مخابرات
فصل اول : وظايف عمومي كارشناسان فناوري اطلاعات
ماده 1 - تهيه و به روز نگاه داشتنن ،شناسنامه تجهيزات رايانه اي ، تجهيزات شبكه و تجهيزات مركز تلفن و شناسنامه نرم افزارهاي موجود ،به منظور ساماندهي اطلاعات تجهيزات موجوددر واحدها
ماده 2 - انجام مراحل كارشناسي فني خريد و تاييد فاكتورهاي خريد در محدوده سقف مجاز در بخشنامه هاي ارسال شده از طرف مديريت خدمات پشتيباني دانشگاه ( معاملات كوچك ) و خريد طبق ليست تجهيزات مجاز كه در سايت سخت افزار موجود مي باشد .
ماده 3 - حضور مستمر در جلسات هماهنگي و بازآموزي هاي برگزار شده توسط مديريت و در مواقعي كه حضور ممكن نيست ،كسب اجازه از مديريت
ماده 4 - اعلام نيازهاي آموزشي به مديريت و ارتقا سطح علمي و عملي با گرفتن آموزشهاي لازم و...
فصل دوم : وظايف در حوزه سخت افزار
ماده 1 - نظارت بر روند خريد تجهيزات رايانه اي :
ماده 1-1 - دريافت يا تكميل فرم درخواست خريد تجهيزات رايانه اي ( فرم شماره يك )
ماده 2-1 - بررسي كارشناسي علت نياز خريد تجهيزات رايانه اي و تاييد ، يا عدم تاييد نياز
ماده 3-1- تهيه ليست تجهيزات مناسب با نياز(در صورت تاييد نياز) طبق مشخصات ارائه شده از سوي مديريت فناوري اطلاعات وارتباطات (فرم شماره 5)
ماده 4-1- تاييد فاكتورها از نظر فني و مطابقت با ليست تجهيزات و بررسي قيمت و اعلام نظر احتمالي در زمينه قيمت ها ( تاييد قيمت بر عهده كارپرداز مي باشد )
ماده 2 - كنترل فني تجهيزات خريداري شده از نظر تطبيق با فاكتور هاي تاييد شده ،به صورت زير :
ماده 1-2 - بررسي فني قطعات و گارانتي هاي ارائه شده و مطابقت با ليست تهيه شده وفاكتور تاييد شده
ماده 2-2 - الصاق برچسب ليست قطعات داخلي رايانه ها همراه با مشخصات فني و تاريخ شروع و خاتمه گارانتي قطعات بصورت مشخص بر
روي رايانه هاي خريداري شده ( بهتر است توسط شركت فروشنده انجام گيرد )
ماده 3-2 - تكميل فرم مخصوص چك ليست سيستم (فرم شماره 6) همراه با توضيحات مربوطه
ماده 4-2 - الصاق برچسب كنترل فني در پشت كيس
ماده 3 - فرآيند تعميرات :
ماده 3-1 - نصب سيستم عامل هاونرم افزارهاي جانبي ،آنتي ويروس و... بر روي رايانه هاي موجود در واحد
ماده 2-3 - تشخيص عيوب سخت افزاري سيستم ها و رفع عيب تجهيزات در حد آموزش هاي داده شده
ماده 3-3 - نظارت بر فرآيند ارسال تجهيزاتي كه نياز به تعمير دارند ( مانند : چاپگر ) به شركت هاي خصوصي وكنترل كيفيت تعمير تجهيزات
فصل سوم : وظايف در حوزه شبكه
ماده 1 - نگهداري صحيح از كليه تجهيزات شبكه اعم از Active و Passive بر اساس استاندارد هاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات
ماده 2 - تهيه مستندات جامع شبكه بر اساس استاندارد مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات
ماده 3 - آگاهي كامل از كاربرد و نحوه عملكرد تجهيزات Active
ماده 4 - آگاهي كامل از نحوه ارتباط مركز تا ساختمان مركزي و دسترسي به شبكه اينترانت و اينترنت
ماده 5 - آگاهي كامل از نحوه عيب يابي دروني شبكه و برخورد با مشكلات احتمالي
ماده 6 - حفظ ، نگهداري ، پشتيباني و عيب يابي از نقطه ابتدايي تا انتهايي شبكه موجود
ماده 7 - عيب يابي و رفع مشكل شبكهاي كليه سيستمهاي كامپيوتري موجود در مركز مربوطه( IP وكارت شبكه و... )
ماده 8 - آشنايي با سيستم عامل لينوكس و مفاهيم اوليه شبكه Network + ( اختصاصي كارشناسان )
ماده 9 - مطلع بودن از انجام هرگونه عمليات عمراني و تلاش جهت حفظ و نگهداري تجهيزات شبكه
فصل چهارم : وظايف در حوزه نرم افزار
ماده 1 - پيگيري و ارائه راهكارهاي مناسب جهت رفع مشكلات نرم افزاري و بهبود سيستم
ماده 2 - مشاوره به واحد مربوطه جهت مكانيزه كردن فرايند ها
ماده 3 - هماهنگي با مديريت فناوري اطلاعات در خصوص عقد قراردادهاي پشتيباني نرم افزارها
ماده 4 - همكاري در تهيه RFP (تهيه ، تنظيم و مستند سازي نيازمند ها انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا)
ماده 5 - آشنايي فني با نرم افزار ها و سخت افزارهاي مربوطه ( مانند حضور وغياب و دستگاه تايمكس ... )
ماده 6 - آگاهي از كليات (حيطه و نوع فعاليت هاي تحت پوشش) نرم افزارهاي واحد مربوطه جهت پيكيري مناسب تر مسائل مربوطه
ماده 7 - تاييد اتمام كار پروژه ها و يا فاكتور هاي نرم افزاري
ماده 8 - مطلع بودن از هر گونه تغيير و تحول نرم افزاري
فصل پنجم : وظايف در حوزه وب سايت
ماده 1 - نظارت كارشناس IT برروي كار رابط وب سايت ( در صورت متفاوت بودن رابطان )
ماده 2 - نظارت مستقيم بر روي وب سايت واحد خود ،انتقال مشكلات وپيگيري آنها
فصل ششم : وظايف در حوزه HIS
ماده 1 - نظارت بر آموزش هاي ارائه شده از طرف شركت پيمانكار وگزارش اشكالهاي احتمالي به كارشناس مسوول آموزش نرم افزار
ماده 2 - نظارت بر فعاليت هاي شركت پيمانكار در زمان سرويس هاي دوره اي و تحويل گرفتن قطعات داغي
ماده 3 - نظارت بر تهيه گزارش هاي HIS توسط سوپروايزرها هر 15 روز و ارسال آنها بصورت فصلي
فصل هفتم : وظايف در حوزه اتوماسيون اداري
ماده 1 - آگاهي كامل از تنظيمات نرم افزار اتوماسيون اداري
ماده 2 - آشنايي كاربردي با سيستم اتوماسيون اداري جهت آموزش نرم افزار و رفع اشكال به كاربران شاغل در آن واحد
ماده 3 - اطلاع رساني از وضعيت سيستم اتومسيون اداري و كاربران ( فعال - تغيير سمت و ....) در آن مركز
فصل هشتم : وظايف در حوزه اينترنت
ماده 1 - آشنايي با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امكانات اينترنت ( FTP,FTP2 ، حجم down Load )و نرم افزارهاي جانبي
ماده 2 - شناسايي error هاي سيستم جهت اتصال به اينترنت
ماده 3 - راهنمايي كاربران واحدها جهت گرفتن اشتراك اداري وتاييد نياز فرم درخواست ويا شخصيو يااشتراك خطوط ADSL
تبصره – موارد فوق در سايت اينترنت توضيح داده شده است .
ماده 4 - شناخت وآشنايي با ميزان پهناي باند در دانشگاه و ارائه مشكلات اين حوزه به كاربران واحد خود
فصل نهم : وظايف در حوزه مخابرات
ماده1 - آشنايي با نرم افزار مركز تلفن و نحوه ارتباط سيستم رايانه با مركز تلفن ( مراكز تلفن داراي رايانه )
ماده 2 - تهية نرم افزار مركز تلفن بصورت Backup ( از طريق مخابرات دانشگاه ) جهت استفاده در مواقع ضروري ( مراكز تلفن داراي رايانه )
ماده 3 - تهيه كيس رزرو براي مركز تلفن و جايگزيني در مواقع ضروري( مراكز تلفن داراي رايانه )
ماده 4 - نظارت بر صحت عملكرد ups و باطريهاي مركز تلفن