خدمات و تنظیفات
معرفی و شرح وظایف
شرح وظایف مسئول خدمات :
- تنظیم برنامه روزانه و تقسیم وظایف بین قسمت های تحت سرپرستی و هماهنگی وهدایت واعمال کنترلهای لازم
- هماهنگی و نظارت برای ارائه خدمات عمومی در سطح بیمارستان نظیر تنظیف و جمع آوری و دفع زباله ،نقل و انتقال تخت ها و تشک ها در اتاق های بخش ها وانتقال دارو ولوازم مورد نیاز بخش ها و جابجایی البسه و ملحفه برای شستشو
- هماهنگی و اقدام برای ارائه خدمات در زمینه امور مربوط به آبدارخانه و توزیع غذا در سطح بخشهای مختلف بیمارستان
- نظارت بر آماده نمودن بيمار براي انتقال به اطاق عمل ،راديولوژي ،وساير قسمت ها تحت نظارت پرستار
- نظارت بر امور نظافت كليه اطاق ها وراهروها ي بخش وسرويسهاي بهداشتي وساير قسمتهاي بيمارستان اعم از كف –ديوار و يا وسايل بيمارستاني نظير لوله هاي آزمايشگاه و غيره طبق نظر دستور مافوق
- نظارت بر كنترل كپسولهاي بخش و جايگزين كردن كپسول هاي خالي با كپسولهاي پر
- نظارت بر تخليه سطلهاي زباله بيماران و اطاقهاي عمل وساير قسمتهاي بخش ها در محل خاص تمركز زباله بيمارستاني
- نظارت بر نقل وانتقال نامه ها و پرونده ها به قسمتهاي مختلف طبق دستور
- نظارت بر نصب بخشنامه ها در تابلو هاي بخش ها و ساير قسمت هاي بيمارستان طبق نظر مقام مسئول
- نظارت بر اقدام به تخليه بار در انبار بخش
- نظارت بر آماده سازي جسد وانتقال آن به سرد خانه
شرح وظایف خدمات :
- رعایت شئونات اخلاقی واسلامی درمحیط کار
- آراستگی وضع ظاهرو لباس کارمطابق بادستورالعمل محیط کارازقبیل تمیزی لباس کار-کفش مناسب-اجتناب ازپوشیدن دمپایی
- رعایت واهمیت دادن به بهداشت فردی
- الزام به نصب اتیکت برروی لباس در محیط کار
- اطلاع داشتن ازبرنامه کاری هفتگی وحضوربه موقع در محل کارخود
- رعایت واحترام به سلسله مراتب اداری
- آشنایی باشرح وظایف خود ونحوه اجرای صحیح آن
- اجرای صحیح واصولی دستورالعمل های مسئول محترم بهداشت محیط درمورد نحوه نظافت واستفاده از مواد شوینده
- تهیه موادمصرفی مورد لزوم کارشما دربخشها،به منظورخدمت رسانی بهتر به بیماران وپرسنل درمانی
- استفاده بهینه ازموادووسایل مصرفی وجلوگیری ازاسراف
- در دسترس بودن جهت انجام امور بخش درمواقع لزوم واجتناب ازترک بی دلیل بخش
- عدم استفاده ازتلفن همراه درحین کار
- تجمع غیرضروری پرسنل خدمات درشیفتهای مختلف درجلوی بخشها
- رعایت واحترام به حقوق بیماران
- رعایت واحترام به همکاران خود وتمامی کارکنان بیمارستان
- مطلع کردن مسئولین ذیربط ازمشکلات جسمی وروحی خود (بادلیل مستدل پزشکی) به منظورمساعدت وهمکاری باشما،درغیراین صورت حق هیچگونه اعتراضی به شیفت یا بخش محل خدمت خود نخواهید داشت
- عدم دخالت درکارکلیه پرسنل واحدهای مستقر دربیمارستان به ویژه بخش درمان و مددکار اجتماعی
- لزوم شرکت درکلیه کلاسهای آموزشی مربوط به کار شما که با اطلاع رسانی قبلی برگزارخواهد شد
- به منظور بالارفتن کیفیت نظافت وانجام اموربخشها،پرسنل خدمات آقایان وخانمها موظف به همکاری وتقسیم کار با یکدیگرمی باشند
- از ورود بی مورد دراتاق رست پرسنل بپرهیزید،حتی جهت نظافت آن ورختکن پرسنل، بامسئول شیفت آن بخش هماهنگی کنید
- ازصدازدن یکدیگرازفاصله دور وباصدای بلند دربخشها ومحیط بیمارستان خودداری کنید
- استفاده ازموادسفیدکننده(آب ژاول- وایتکس)درکلیه بخشها به استثناء آزمایشگاه- اتاق عمل و زایشگاه ممنوع می باشد
- استفاده ازماسک ودستکش مناسب درحین کار به منظورحفظ سلامتی وپیشگیری از آلودگی بدن
شرح وظایف پرسنل خدمات آقایان :
- نظافت تمام سطوح بخشها:کف تمام اتاقها(پشت درها- پشت کمد بیماران- زیرتخت بیماران و...)- ایستگاه پرستاری- اتاقهای کنفرانس- رختکن پرسنل- اتاق انتظارواستراحت همراهان- پاسیوها
- توجه:نظافت اتاق رست ورختکن پرسنل پرستارباید باهماهنگی مسئول بخش باشد
- نظافت محوطه بیمارستان شامل پیاده روها-جوی های آب وکانالها- پارکینگ پزشکان ونقلیه- پشت بامها- حاشیه های بلوارهاولبه جدولها- نظافت راه پله های ساختمان پزشکان- تخلیه سطلهای زباله محوطه- نظافت قسمتهای چمن کاری شده- بردن زباله های خوابگاه اینترنها- نظافت بانک- تسویه ترخیص- اتاق بیمه- سالن جلوی بانک-ساختمان نقلیه- برداشتن زباله های داخل شمشادها- کمک درامربارگیری یاتخلیه بار و...
- نوع نظافت بخشها باید متناسب باآن بخش باشد
- رفع گرفتگی سرویسها ولوله های فاضلاب
- گذاشتن وبرداشتن ظرف ادراری از زیرپای بیمار
- بستن صحیح گیچ های اکسیژن
- توجه:هنگام ریختن آب مقطرداخل مخزن گیچ ها دقت کنید تااشتباهی ازمحلول دیگری بجای آب مقطراستفاده نکنید
- حمل ترالیهای زباله به اتاق زباله
- پیچیدن اجساد وانتقال آن به سردخانه بیمارستان
- توجه:قبل ازگذاشتن جسد،ازروشن بودن سردخانه مطمئن شوید
- انتقال بیماران ازبخشی به بخشی دیگربانظارت وهمراهی پرستار
- بردن نمونه های آزمایش به آزمایشگاه وگرفتن جواب ازآزمایشگاه
- بردن پرونده ها به حسابداری وتسویه ترخیص وبایگانی
- تحویل وسایل مصرفی بخش ازانبارمرکزی ودارویی
- تحویل گرفتن دارو ازداروخانه بستری برای بخشها
- جابجایی لوازم وملزومات اداری وبیمارستانی ازبخشی به بخشی دیگر
- بردن مریض ازاتاق عمل به بخش بادستورونظارت یکی ازپرسنل بخش درمواقعی که اتاق عمل شلوغ است یابیماربرنباشد
- گردگیری قابهای عکس- بالای در اتاقهاودرسرویس های بهداشتی - چوب پرده ها- ساعتها- گردگیری مهتابی ولامپهای داخل سقف- نظافت دریچه های کانالها وتهویه های سقفی- فن کوئلها
- مسدودکردن درزها و روزنه های اتاقهایی که احتیاج به گذاشتن اشعه ماوراءبنفش دارد،قبل از روشن کردن چراغ اشعه
- همکاری باخدمات خانمها درهنگام جمع آوری زباله ها وحمل ترالی زباله
- خدمات بخش جراحی مردان بابخش جراحی عمومی زنان وخدمات بخش اطفال بابخشGYNبایدهمکاری داشته باشد
شرح وظایف خدمات خانمها :
- رعایت شئونات اخلاقی واسلامی درمحیط کار
- آراستگی وضع ظاهرو لباس کارمطابق بادستورالعمل محیط کارازقبیل تمیزی لباس کار-کفش مناسب-اجتناب ازپوشیدن دمپایی
- رعایت واهمیت دادن به بهداشت فردی
- الزام به نصب اتیکت برروی لباس در محیط کار
- اطلاع داشتن ازبرنامه کاری هفتگی وحضوربه موقع در محل کارخود
- رعایت واحترام به سلسله مراتب اداری
- آشنایی باشرح وظایف خود ونحوه اجرای صحیح آن
- اجرای صحیح واصولی دستورالعمل های مسئول محترم بهداشت محیط درمورد نحوه نظافت واستفاده از مواد شوینده
- تهیه موادمصرفی مورد لزوم کارشما دربخشها،به منظورخدمت رسانی بهتر به بیماران وپرسنل درمانی
- استفاده بهینه ازموادووسایل مصرفی وجلوگیری ازاسراف
- در دسترس بودن جهت انجام امور بخش درمواقع لزوم واجتناب ازترک بی دلیل بخش
- عدم استفاده ازتلفن همراه درحین کار
- تجمع غیرضروری پرسنل خدمات درشیفتهای مختلف درجلوی بخشها
- رعایت واحترام به حقوق بیماران
- رعایت واحترام به همکاران خود وتمامی کارکنان بیمارستان
- مطلع کردن مسئولین ذیربط ازمشکلات جسمی وروحی خود (بادلیل مستدل پزشکی) به منظورمساعدت وهمکاری باشما،درغیراین صورت حق هیچگونه اعتراضی به شیفت یا بخش محل خدمت خود نخواهید داشت
- عدم دخالت درکارکلیه پرسنل واحدهای مستقر دربیمارستان به ویژه بخش درمان و مددکار اجتماعی
- لزوم شرکت درکلیه کلاسهای آموزشی مربوط به کار شما که با اطلاع رسانی قبلی برگزارخواهد شد
- به منظور بالارفتن کیفیت نظافت وانجام اموربخشها،پرسنل خدمات آقایان وخانمها موظف به همکاری وتقسیم کار با یکدیگرمی باشند